Monday, November 2, 2015

Franky alebo Ariary?

Nakupovanie na trhu je príležitosťou na otestovanie niekoľkých viet, ktoré som sa zatiaľ naučila v malgaštine. Ľudí na ulici vždy poteší, že sa nesnažím zjednodušiť si život a všetko hovoriť po francúzsky. Horšie je, keď chcú koncerzáciu rozviť a rozšíriť ju o niekoľko fráz, ktoré sa nenachádzajú na mojom malgaškom „slovníku na prežitie“.

Čísla sú pre mňa ťažké asi v každom jazyku a malgaština nie je výnimkou. Tu už len pri nakupovaní banánov a máng na mňa útočia vysoké cifry. 10 000 ariari je menej ako tri eurá, za kilo banánov platíme väščinou 1000 ariari, za jedlo v reštaurácii medzi 3000  až 5000 ariari. Zaujímavé to začne byť, keď predavač vysúka sumu vo frankoch - v mene, ktorá sa na Madagaskare používala pred niekoľkými rokmi. Suma vo frankoch je päť-krát väčšia ako suma v ariari, takže nastane malé matematické cvičenie v delení piatimi, aby som sa dopracovala k výslednej sume, ktorú musím zaplatiť.

Zo začiatku bolo pre mňa nepochopiteľné, prečo predavači na ulici stále hovoria sumu vo frankoch, keďže pri platení je aj tak potrebné ju prepočítať do ariary. Občas som si neuvedomila, že suma je vo frankoch a myslela som si, že ma na trhu chcú ako naivnú turistku oklamať a hneď som oduševnene začala zjednávať. Teta s ovocím sa vždy len zasmiala a vysvetlila mi, že hovorí o frankoch. Je však pravda, že niektorí šikovní predavači v centre hlavného mesta pokúšajú šťastie s nádejou, že sa nájde nejaký hlúpy turista, ktorý nepozná ceny vo frankoch a zaplatí päťkrát viac v ariary. Minule, keď som sa vracala z práce, si takto americký pán kúpil žabky za 20 000 Ariary namiesto 4000. Nevedela som, či mám právo pokaziť radosť šibalsky sa usmievajúcej tete z toho, ako zase nachytala ďalšieho turistu. Snáď  amerického pána upozorní na matematické cvičenie pri platení niekto iný... 


Prvý večer sme sa s Ines pokúšali prísť na to, ako fungujú papierové peniaze na Madagaskare. 


Pani predávajúca zeleninu na hlavnej ulici v Antsirabe, oproti strednej škole LARA. 

U tejto pani často nakupujeme banány a mangá. Na ulici v Antsirabe. 


No comments:

Post a Comment