Veslári sa pôvodne plavili po rieke Tsiribihina s cieľom previezť potraviny
a tabak. Dnes veslári namiesto vriec tabaku vozia haldy turistov. Drevené
člny „pirogue“ sú vyrábané z jedného kusu stromu, ktoré rastú popri rieke.
Šikovní remeselníci z dedín pozdĺž rieky dokážu čln vyrobiť za päť dní.
Cena za výrobu sa pohybuje okolo 1 000 000 Ariari (300 eur), no stále
treba počkať aspoň päť rokov, pokým drevo poriadne vyschne a čln sa bude
môcť plaviť po rieke.
Splav
sa začína v mestečku Miandrivazo a končí sa asi 50 km pred
Belo-sur-Tsiribihina. Môžete si vybrať buď motorový čln s tieňom
a hlukom, ktorý odplaší všetky zvieratá popri rieke, alebo drevený čln
„pirogue“, na ktorom vám bude celý deň na hlavu pražiť slnko a budete sa
potiť od horúčavy. Naša štvorčlenná skupina si vybrala splav na drevenom člne,
ktorý trvá tri dni, podobne ako splav na motorovom člne. Celý týždeň som sa
pripravovala na to, ako budem v tej horúčave pádlovať. Netušila som, že pádlovať
budú naši pltníci a na člne budeme mať ešte aj kuchára, ktorý nám bude počas
cesty variť obed.
V Miandrivazo
nás čakala ťažká úloha – udržať cenu za trojdenný výlet, ktorú nám dohodol jeden
kamarát z Tany. Náš sprievodca sa mal volať Boto. Nebolo ťažké ho stretnúť,
pretože hneď ako sme vystúpili z taxi-brousse, vyhrnula sa na nás skupina
sprievodcov a Botoho hneď zavolali. Vo chvíli, keď na hodinu vypadol elektrický
prúd, Boto aj s kolegmi chceli upresňovať detaily nášho výletu. A tak
sme asi desiati sedeli okolo čelovky vonku na terase a dohodovali sa na
cene. Cítila som sa ako v mafiánskom filme. Pretože Boto nehovoril po
francúzsky, jeho výrečný kolega Gilbert prevzal iniciatívu, všetko nám vysvetlil
a rukou spísal zmluvu. Pri pohľade na túto zmluvu som sa v duchu
lúčila s peniazmi, ktoré sme im za trojdenný výlet zaplatili...
Ďalšie
ráno nám chlapíci nakázali kúpiť si zásoby pitnej vody a klobúky. Asi
nemajú veľmi chuť pozerať sa na do ružova spečených Európanov. Ráno sme sa
presne podľa plánov nalodili do dvoch člnov – čln s našimi kamarátmi
Panchom a Ludwicom a s „pojazdnou kuchyňou“ vesloval Gérard
a občas sa striedal s kuchárom Botom. Nášmu člnu s Ines velil
Tafita a čoskoro sme zistili, že máme so sebou ešte dve spolucestujúce –
učupené sliepky na konci člna. Boto ich šikovne naložil do nášho
vegetariánskeho člna. Keď sme sa priblížili k brehu, pokúsili sa
niekoľkokrát ujsť, ale Tafita bol vždy rýchlejší a usmernil ich späť do člna.
Jedna sa s nami vozila deň, druhá mala viac šťastia, vydržala až dva dni,
až kým ju nevegetariánska časť nášho osadenstva nemala na večeru.
Zo
začiatku bola rieka miestami plytká a často sa nám čln zadrhával
o dno. Ďalšie dni to bolo lepšie, ale rieka bola stále pomalá
a pokojná. Keď sme sa v prvý deň plavili asi dve hodiny, mysleli sme si,
že pristaneme niekde na brehu a uvaríme si obed. Zrazu nás Boto prekvapil
a s porcelánovými taniermi v rukách sa k nám brodil cez rieku. Takmer
sme s Ines odpadli od úžasu. Za jazdy dokázal vzadu v našom drevenom
člne uvariť ryžu, udusiť zeleninu a ešte všetko aj pekne naaranžovať.
Takýmto luxusom a híčkaním nás Boto a Tafita prekvapovali neustále. Jeden
sa s nami šiel večer prejsť pod nejakou zámienkou do dediny a druhý
za tú dobu už mal postavené stany. Butu vždy pripravil večeru a keď sme si
mysleli, že sme dojedli, nasledoval ďalší chod a dezert. Chlapci si
nechali záležať na každom detaile, pretože vedia, že spokojní turisti ich
odporučia kamarátom a známym a tak budú mať zaistenú prácu celú
sezónu.
Keď
sme sa plavili popri brehu, občas sa nám podarilo zbadať zvieratá – korytnačky,
lemury, netopiere, papagáje, chameleóny a rôzne druhy vtákov, ktoré sme
nepoznali. Najväčším vzrušením bol krokodíl. Nestihli sme ho zvečniť, pretože
sme sa akurát s Ines napchávali mangom a kým sme vytiahli fotoaparát,
bol už dávno vo vode. Krokodíly je najľahšie vidieť v júni a v júli,
v novembri ich je menej, takže sme mali šťastie.
Občas
sme Tafitovi pomáhali veslovať, ale s naším lenivým veslovaním by sme sa
ďaleko nedoplavili. Celá trasa má okolo 170 km, čo sme zvládli za tri dni. Náš
čln patril Tafitovi, prezradil nám, že má doma ešte dva. Po trojdennej plavbe
treba čln dopraviť proti prúdu rieky znovu do Miandrivaza. Tafita si na to prenajme
ďalšieho veslára, aby ušetril čas. Plavba proti prúdu trvá pltníkovi 6 dní. Tafita sa
dovezie motorovým člnom do dedinky, kde sme prvú noc kempovali a nastúpi
na taxi-brousse do Miandrivaza. Za týždeň takto otočí dve skupiny turistov.
Sezóna trvá celý rok okrem obdobia dažďov, ktoré prichádzajú na západe
Madagaskaru v januári a trvajú približne do marca. Vtedy stúpne voda
asi o dva metre a plaviť sa je dosť nebezpečné. Najviac turistov
prichádza v júli a v auguste, my sme boli jednými z posledných v tomto
roku. Ďalšie člny s turistami sme ani raz nestretli, akurát jeden motorový
čln s troma Francúzmi. Na prevádzku motorového člna je potrebných päť ľudí
– jeden človek počas celej plavby dolieva studenej vody na chladenie motora. Hlavne
motorový čln robí taký hluk, že aj krokodíly sa ho boja...
|
Miestni obyvatelia na člne. Foto: Francisco Javier Cuevas Andreu |
|
Náš čln na pod vedením Tafita. Foto: Francisco Javier Cuevas Andreu |
|
Ryžovanie zlata na brehu Tsiribihiny. Foto: Francisco Javier Cuevas Andreu |
|
Chytanie kreviet. Foto: Francisco Javier Cuevas Andreu |
|
Lemur biely, v malgaštine: sifaka Foto: Francisco Javier Cuevas Andreu |
|
Lemur, v malgaštine: hija Foto: Francisco Javier Cuevas Andreu |
|
Naša spolucestujúca. |
|
Ines s výborným obedom od Butuho. |
|
S deťmi v jednej z dediniek, kde sme sa cestou zastavili. Foto: Francisco Javier Cuevas Andreu. |
|
Západ slnka.
|
|
Boto pri príprave obeda. Foto: Ines Michels |
|
Vodopád po ceste druhý deň. |
|
Raňajky pri východe slnka. Foto: Francisco Javier Cuevas Andreu |
|
Potom, ako sme splavili rieku sme sa museli dostať do najbližšej dedinky, kde nás čakalo auto. Foto: Ines Michels
|
|
Naša celá výprava: Ja, Ines, Ludwig (Nemecko), Pancho (Čile), Boto, Tafita a Ger. Foto: Ines Michels |
No comments:
Post a Comment